Knut Hem & Helge Lien Villingsberg (CD)
Uitgelicht
|
27,04
24,01 |
Naar shop
|
|
24,59 |
Naar shop
|
Beschrijving
Bol Partner
Villingsberg is het tweede album van de Noorse pianist Helge Lien en gitarist Knut Hem, uitgebracht in 2022 op het Duitse label Ozella Music. Met enkel piano en Weissenborn gitaar creëren de twee muzikanten een tijdloze sound die zich beweegt tussen jazz, country en ambient muziek. Het vijftig minuten durende album ontsnapt aan traditionele genres en biedt in plaats daarvan atmosferische, dromerige composities die beelden oproepen van eindeloze vlaktes en gevoelens van vrijheid en nostalgie. Waar Lien zijn wortels heeft in traditionele folkmuziek en jazzpianisten als Keith Jarrett en Bill Evans, brengt Hem invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek en bluegrass mee, met een bijzondere voorkeur voor alternate tunings op zijn dobro en Weissenborn lap steel gitaar. De muziek is contemplatie en innerlijke reis, waarbij de stilte tussen de noten net zo belangrijk is als de klanken zelf. Het album werd opgenomen in Oslo en weerspiegelt de pure vreugde van twee bevriende muzikanten die de muziek spelen waar ze van houden.
Villingsberg is het tweede album van de Noorse pianist Helge Lien en gitarist Knut Hem, uitgebracht in 2022 op het Duitse label Ozella Music. Met enkel piano en Weissenborn gitaar creëren de twee muzikanten een tijdloze sound die zich beweegt tussen jazz, country en ambient muziek. Het vijftig minuten durende album ontsnapt aan traditionele genres en biedt in plaats daarvan atmosferische, dromerige composities die beelden oproepen van eindeloze vlaktes en gevoelens van vrijheid en nostalgie. Waar Lien zijn wortels heeft in traditionele folkmuziek en jazzpianisten als Keith Jarrett en Bill Evans, brengt Hem invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek en bluegrass mee, met een bijzondere voorkeur voor alternate tunings op zijn dobro en Weissenborn lap steel gitaar. De muziek is contemplatie en innerlijke reis, waarbij de stilte tussen de noten net zo belangrijk is als de klanken zelf. Het album werd opgenomen in Oslo en weerspiegelt de pure vreugde van twee bevriende muzikanten die de muziek spelen waar ze van houden.