Vergelijk & vind de Beste Prijs

Bigshopper Veelgestelde Vragen (FAQ)


 

Wat houdt Google CSS in?

Het Google CSS programma (CSS staat voor Comparison Shopping Services) is in 2018 gestart. Google heeft in 2017 van de Europese Unie een recordboete van 2,42 miljard euro opgelegd gekregen. De reden: Google plaatst de resultaten van zijn eigen dienst Google Shopping bovenaan de zoekresultaten, ten nadele van concurrenten (andere prijsvergelijkers, zoals Bigshopper). Om nieuwe boetes te voorkomen, heeft Google een aanpassing aan Google Shopping moeten doorvoeren, zodat meer concurrentie toegelaten wordt. Deze aanpassing betekende de start van het Google CSS programma. Dit houdt in dat alleen prijsvergelijkers (zoals Bigshopper) die voldoen aan de eisen van Google, partner kunnen worden van het Google CSS programma. De Europese Commissie vereist dat Google Shopping op een onafhankelijke manier winstgevend is. Dat betekent dat aangesloten Google CSS Partners een voordeel van 20% marge hebben in de veiling van Google Shopping.

Google legt dit ook uit op https://support.google.com/merchants/answer/7558973?hl=nl (Google legt in dat artikel uit: “De Europese Commissie vereist dat Google Shopping op een onafhankelijke manier winstgevend is. Google Shopping doet dat momenteel door een vast margepercentage in te houden op elk bod dat verkopers doen voordat het op de veiling wordt ingediend. Deze marge wordt opgenomen in de CPC die de verkoper betaalt en wordt alleen in rekening gebracht wanneer een gebruiker op een van de advertenties van de verkoper klikt.”). Kortom: via Google CSS zelf gaat 20% van uw bieding binnen uw Google Shopping campagnes direct naar Google, slechts 80% van uw bieding gaat mee in de veiling. Sluit u zich aan bij Bigshopper CSS, dan gaat uw volledige bod mee in de veiling. U zou 25% bij moeten bieden via Google CSS om hetzelfde te bereiken (immers: als u 1 euro biedt, gaat via Google 80ct de veiling in, u moet dan 25% bijbieden om weer op 1 euro CPC uit te kunnen komen).
 

Waarom heeft Google haar CSS (Comparison Shopping Service) gelanceerd?

Google heeft in 2017 van de Europese Unie een recordboete van 2,42 miljard euro opgelegd gekregen. De reden: Google plaatst de resultaten van zijn eigen dienst Google Shopping bovenaan de zoekresultaten, ten nadele van concurrenten (andere prijsvergelijkers, zoals Bigshopper). Om nieuwe boetes te voorkomen, heeft Google een aanpassing aan Google Shopping moeten doorvoeren, zodat meer concurrentie toegelaten wordt. Deze aanpassing betekende de start van het Google CSS programma. Door de eisen van de Europese Unie moet Google een model aanbieden, waarbij andere prijsvergelijkers marge kunnen rekenen. Door die eis, is er nu een voordeel te behalen in Google Shopping indien u een prijsvergelijker bent. Door samen te werken met een CSS Partner zoals Bigshopper, kunt u gebruik maken van die voordelen.
 

Waarom Bigshopper CSS?

Er zijn in Europa meerdere CSS Partners actief. Waarom kiezen voor Bigshopper CSS? De belangrijkste redenen:

  • Prijs: u betaalt een vast bedrag per maand. Geeft u meer dan 250 euro per maand uit aan Google Shopping? Dan loont het zich al om over te stappen naar Bigshopper CSS.
  • Bigshopper is één van de weinige Premium CSS Partners in Europa
  • 20% margevoordeel binnen Google Shopping
  • Bigshopper is actief in alle Europese landen waarvoor het CSS programma geldt
  • Kwaliteit: goede en snelle service
  • Ervaring en kennis: Bigshopper heeft veel ervaring met het switchen van accounts
  • Transparant: wij vertellen u alle details, vereisten van Google en geven eerlijk antwoord op al uw vragen
  • Support: zowel support vanuit Bigshopper als vanuit Google (omdat Bigshopper Premium CSS Partner is)
  • Geen verborgen kosten en geen CPC (cost per click) model
  • Bigshopper heeft een management waiver met Google ondertekend. Dit betekent dat Google contactpersonen toegang behouden tot de Google Ads accounts waaraan het Merchant Center is gekoppeld die gelinkt is aan het Bigshopper CSS.
  • Bigshopper voldoet aan de beleidseis van Google dat voor elk land/elke taal een vergelijker is opgezet én dat per land/taal een CSS MCA (Multi Client Account) aangevraagd én goedgekeurd is.
  • Continuïteit en doorontwikkeling: door de maandelijkse fees wordt Bigshopper verder doorontwikkeld. Bigshopper heeft meerdere programmeurs in dienst en support medewerkers. Bigshopper is een platform met een hoge kwaliteit. Dit ziet u terug doordat bijvoorbeeld bij alle merken en categorieën in onze site teksten aanwezig zijn, die uitleg geven aan consumenten over de producten.
  • Bigshopper voldoet aan de verplichting (dit is zowel terug te vinden op de CSS partner pagina van Google als ook bevestigd vanuit Google per mail) dat alle producten die in de Google Shopping feed staan, ook terug te vinden zijn op de vergelijker Bigshopper
  • Het verkeer blijft toenemen op Bigshopper, voor alle uitkliks worden geen extra kosten in rekening gebracht!
  • Bigshopper.nl werkt niet met affiliate feeds, op de Bigshopper.nl vergelijker staan dus alleen aangesloten klanten met een feed.
  • Bigshopper zal geen gebruik/misbruik maken van de koppeling met uw Merchant Center, door bijvoorbeeld een eigen AdWords account te koppelen aan uw Merchant Center en restverkeer in te kopen (dat tegen CPC tarieven doorverkocht wordt of dat voorzien wordt van affiliate links).
  • Bigshopper heeft al vele klanten succesvol aangesloten, dit is goed voor de vergelijkfunctie en continuïteit.
  • Bigshopper kan uw bestaande Merchant Center account linken aan het Bigshopper CSS, dat heeft als voordeel dat Bigshopper geen toegang heeft tot uw Merchant Center én dat u uw historie behoudt.
  • Bigshopper heeft geen toegang nodig tot uw AdWords account.
  • Bigshopper heeft een opt-in geregeld, waardoor bij de overgang uw advertenties zichtbaar blijven op het Google Shopping tabblad, bij Google Shopping zoekpartners, maar ook binnen andere delen van Google Ads (zoals bijvoorbeeld remarketing).
  • Wekelijks worden op woensdag alle nieuwe klanten overgezet naar het CSS. U heeft dus duidelijkheid wanneer u overgezet wordt.
  • Bigshopper werkt niet met redirects: dit zorgt ervoor dat er geen risico is dat uw verkeer uiteindelijk bij een concurrent of een andere klant uitkomt. Wij hebben voorbeelden van andere CSS partners waarbij dat wel gebeurt. Dit is zowel tegen het beleid van Google, maar ook absoluut niet wenselijk. Advertentieverkeer blijft u zelf inkopen en blijft zonder tussenkomst naar uw website gaan.
  • Snelle en accurate zoekfunctie binnen Bigshopper (mocht een consument op “Van Bigshopper” klikken binnen Google, dan laadt de Bigshopper site snel met relevante resultaten in de juiste taal en voor het juiste land).
  • Het aanbod op Bigshopper wordt meerdere keren per dag bijgewerkt. Ons algoritme wordt continu verbeterd, zodat zoveel mogelijk soortgelijke producten gebundeld worden weergegeven.
  • Indien een feed niet opgehaald kan worden, krijgen wij hier een melding van en zullen wij actie ondernemen, zodat de zichtbaarheid optimaal blijft.
  • Een opzegtermijn van slechts één maand.
  • Bigshopper zet met een zo hoog mogelijke zichtbaarheid (geen uitsluitingen) Comparison Listing Ads in. Dit zijn advertenties in Google die alleen ingezet kunnen worden door CSS Partners. Ondanks dat dit kosten met zich meebrengt voor Bigshopper, rekenen wij hiervoor geen additionele kosten. Deze zichtbaarheid zit inbegrepen in uw maandelijkse fee. Comparison Listing Ads kunnen alleen door CSS Partners ingezet worden.

Kortom: genoeg redenen om u direct aan te sluiten bij Bigshopper CSS.
 

Hoe werkt Bigshopper CSS?

Als uw Google Merchant Center gelinkt is aan Bigshopper en u bent volledig overgezet, maakt u direct gebruik van het margevoordeel in de veiling van 20%. Bigshopper heeft bij een account associatie switch (90% van de switches) geen inzicht in uw Merchant Center. Bigshopper heeft tevens nooit toegang nodig tot uw Google Ads account. Een voordeel van Bigshopper CSS is tevens dat wij nooit met uw producten gaan adverteren. U blijft zelf adverteren (en volledig zelf uw campagnes beheren). Het enige dat verandert, is dat u in uw account ziet dat u onderdeel bent van Bigshopper CSS. Uw advertenties blijven dus rechtstreeks naar uw website gaan (zonder dat verkeer eerst naar Bigshopper gaat). U merkt dus niets van de overgang, alleen dat er onder de advertenties “Van Bigshopper” staat, een link die wél naar Bigshopper verwijst (maar waar zowel Google als Bigshopper geen extra kosten voor rekent). Alleen als wij nieuwe accounts voor u aan moeten maken (die direct onder Bigshopper CSS vallen en niet vanuit u worden geswitched), hebben wij toegang tot die nieuw aangemaakte Google Merchant Centers (alsnog hebben wij geen toegang tot uw Google Ads account/data).
 

Wat zijn de kosten van Bigshopper CSS?

U kunt zich bij Bigshopper aansluiten met en zonder CSS voordelen. Maakt u gebruik van de CSS voordelen, dan switchen wij uw Google Merchant Center, zodat u direct gebruik kunt maken van het 20% margevoordeel. Wilt u zichtbaar worden op Bigshopper zonder CSS (dus zonder dat wij uw Google Merchant Center koppelen aan Bigshopper), dan is dat ook mogelijk. Voor de prijzen van Bigshopper kunt u contact met ons opnemen via de contactpagina. Het is belangrijk om te weten dat Bigshopper in geen gevallen een CPC (cost per click) model hanteert. U betaalt een vast bedrag per maand waarmee u het volledige voordeel behaalt. Als u gebruik maakt van Bigshopper CSS, betaalt u tevens geen kosten aan Google (en ook niet aan Bigshopper) als onder de advertentie op de link “Van Bigshopper” wordt geklikt.
 

Welke voordelen zitten er aan Bigshopper CSS?

Het eerste voordeel dat u heeft is het financiële voordeel van 20% marge in de veiling van Google Shopping. Dat betekent dat uw volledige bod in Google Ads binnen uw Google Shopping campagnes meegaat in de veiling. Stel u biedt 20 cent, dan gaat direct 20 cent de veiling in. Adverteert u op dit moment via Google CSS, dan gaat 80% de veiling in (in het voorbeeld is dat 16 cent). Bent u nu aangesloten bij Google CSS, dan zou u 25% meer moeten bieden om met hetzelfde bod mee te gaan in de veiling als een concurrent die wél is aangesloten bij een CSS Partner (zoals Bigshopper).

Voorheen (voor 2019) was er naast de marge ook nog sprake van een kickback (een percentage dat als advertentietegoed in uw account werd teruggestort). De kickback is per 1 januari 2019 komen te vervallen. Het margevoordeel van 20% is nog wel actief. Wij verwachten dat dit ook blijft, gezien de boete van de Europese Unie die Google gekregen heeft (waarbij Google te allen tijde een model moet aanbieden dat eerlijk concurrerend is ten opzichte van prijsvergelijkers zoals Bigshopper). Een ander voordeel is dat u altijd een vast bedrag per maand betaalt. Voor verkeer dat afkomstig is van Bigshopper betaalt u geen extra kosten (er is dus geen sprake van CPC tarieven). U mag uw gehele aanbod plaatsen op Bigshopper, ook als u slechts met een gedeelte van uw producten adverteert in Google Shopping. Hiermee kunt u uw zichtbaarheid vergroten. Bigshopper heeft meerdere partners (zie onze partnerpagina) die u kunnen helpen bij het aansluiten bij Bigshopper CSS. Uiteraard kunt u ook rechtstreeks contact opnemen indien u vragen heeft. Bigshopper is actief in meer dan 20 landen.

Mocht u in meerdere landen adverteren, heeft u slechts één partner nodig (Bigshopper), waarmee u gebruik kunt maken van de CSS voordelen in alle Europese landen. Bigshopper zorgt er tevens voor dat bij problemen u spoedig wordt geïnformeerd. Mocht er iets fout gaat met uw product feed, geeft ons systeem hiervan een melding. Deze wordt eerst door het team van Bigshopper gecheckt en mocht uw feed niet meer werken, nemen wij contact op. Voor een optimale zichtbaarheid in onze vergelijker adviseren wij u zoveel mogelijk data mee te geven (bij voorkeur in ieder geval merk, EAN, titel, prijs, URL, afbeeldingsURL). Opname op Bigshopper biedt verder nog vele andere mogelijkheden (u mag bijvoorbeeld een promotietekst aanleveren voor uw verkoperspagina op Bigshopper).
 

Adverteert Bigshopper CSS na de switch namens mij?

Het lijkt wellicht dat aangesloten webwinkels via Bigshopper adverteren maar dat is niet juist. U blijft volledig uw beheer houden van uw Google Merchant Center en uw Google Ads account. De klikkosten van Google Ads gaan dus ook nog gewoon via uw eigen account. Er verandert dus niets, alleen dat uw account gelinkt wordt aan Bigshopper CSS en dat er in plaats van “Van Google” onder uw advertenties na de switch “Van Bigshopper” onder komt te staan. Kliks op die link kosten niets (ook Google rekent u hiervoor geen kosten). Door te switchen profiteert u wel direct van 20% margevoordeel in Google Shopping.
 

20% marge hoe werkt dat?

De Europese Unie heeft opgelegd aan Google dat er een eerlijk model moet komen, waarbij andere vergelijkers gebruik kunnen maken van Google Shopping, maar daarbij wel een acceptabele marge moeten kunnen behalen. Dit besluit volgt op een flinke boete die Google van de Europese Commissie heeft opgelegd gekregen. Een prijsvergelijker die zich aansluit bij het Google CSS Partnerprogramma heeft daardoor een voordeel van 20% marge in de veiling. Zie ook de uitleg van Google zelf hierover op: https://support.google.com/merchants/answer/7558973?hl=nl Google geeft aan: “De Europese Commissie vereist dat Google Shopping op een onafhankelijke manier winstgevend is. Google Shopping doet dat momenteel door een vast margepercentage in te houden op elk bod dat verkopers doen voordat het op de veiling wordt ingediend. Deze marge wordt opgenomen in de CPC die de verkoper betaalt en wordt alleen in rekening gebracht wanneer een gebruiker op een van de advertenties van de verkoper klikt.”

Maakt u gebruik van Google CSS, dan houdt Google de marge in op uw bod dat meegaat in de veiling. Biedt u 1 euro CPC, dan gaat dus maar 80ct de veiling in. Als u gebruik maakt van Bigshopper CSS, dan houden wij geen marge in, waardoor 100% de veiling in gaat. U profiteert dan direct van een 25% hoger bod in de veiling (immers: u zou 25% meer moeten bieden om van 80ct op 1 euro uit te komen). De marge is iets dat Google CSS direct inhoudt op uw biedingen, u ziet dit niet terug in uw account. U zult wel een verschil merken na de overstap: uw bod gaat dan volledig mee in de veiling (waardoor u dus meer biedt). U heeft dan 2 mogelijkheden: uw campagnes afbieden en daarmee geld besparen of profiteren van een betere zichtbaarheid en de biedingen gelijk laten staan.
 

Hoe zet ik mijn bestaande Google Merchant Center over naar Bigshopper CSS?

Aansluiten bij Bigshopper CSS is zeer eenvoudig. Werkt u op dit moment met één Merchant Center dat één land target, dan is het mogelijk om uw account te switchen. Dat houdt in dat alles gelijk blijft, alleen onder de Google Shopping advertenties staat niet meer “Van Google”, maar “Van Bigshopper”. Elke woensdag worden alle accounts die zich hebben aangemeld bij Bigshopper geswitcht. Switchen is zeer eenvoudig: u stuurt ons een zogenaamde “consent mail”, waarin u akkoord gaat met de switch van Google naar Bigshopper. U behoudt dan uw eigen account en bij een switch heeft Bigshopper geen inzage in uw Merchant Center. Bigshopper heeft in geen geval inzage in uw Google Ads account.

Er is een aantal belangrijke uitzonderingen. Heeft u nu één Google Merchant Center met meerdere product feeds gericht op meerdere landen (bijvoorbeeld om dat u een .com domein heeft, waar u bijvoorbeeld Nederland, Duitsland en Frankrijk target), dan kunnen wij alleen het belangrijkste land switchen (bijvoorbeeld Nederland). Voor de andere landen (in het voorbeeld Duitsland en Frankrijk) maken wij een nieuw Google Merchant Center aan. U kunt deze opnieuw inrichten en koppelen aan uw Google Shopping campagnes. De reden voor deze aanpassing is dat de link “Van Bigshopper” onder de advertentie naar het juiste domein/de juiste taal moet gaan. Zo komen bezoekers die op deze link klikken (die onder elke Google Shopping advertentie komt te staan) uit op de juiste vergelijker in de juiste taal van het juiste land. Dit geldt dus alleen in het geval u één Merchant Center account heeft, waarbij binnen dat account meerdere feeds getarget zijn op meerdere landen.

Een ander aandachtspunt betreft TROAS, mocht u gebruik maken van campagnes met de biedstrategie TROAS, dan geldt bij elke switch (zowel van als naar een CSS) dat de leerperiode opnieuw start. Dit kan tijdelijk een negatief effect hebben op uw campagnes. In dat geval raden wij u aan te switchen in een voor u rustige periode.
 

Hoe sluit ik mijn webshop aan bij Bigshopper als ik met één domein meerdere landen target?

Heeft u nu één Google Merchant Center met meerdere product feeds gericht op meerdere landen (bijvoorbeeld om dat u een .com domein heeft, waar u bijvoorbeeld Nederland, Duitsland en Frankrijk target), dan kunnen wij alleen het belangrijkste land switchen (bijvoorbeeld Nederland). Voor de andere landen (in het voorbeeld Duitsland en Frankrijk) maken wij een nieuw Google Merchant Center aan. U kunt deze opnieuw inrichten en koppelen aan uw Google Shopping campagnes. De reden voor deze aanpassing is dat de link “Van Bigshopper” onder de advertentie naar het juiste domein/de juiste taal moet gaan. Zo komen bezoekers die op deze link klikken (die onder elke Google Shopping advertentie komt te staan) uit op de juiste vergelijker in de juiste taal van het juiste land. Dit geldt dus alleen in het geval u één Merchant Center account heeft, waarbij binnen dat account meerdere feeds getarget zijn op meerdere landen.
 

Hoe moet de feed voor Bigshopper opgebouwd worden?

Om uw producten zichtbaar te krijgen op Bigshopper hebben wij een product feed nodig. Dit is een XML, CSV of TXT bestand waarin alle gegevens van al uw producten zijn opgenomen. Het is ook mogelijk om een Google Docs document aan te leveren met daarin uw producten. Daarbij is het belangrijk dat het Google Docs document openbaar toegankelijk is (en niet met een wachtwoord is beveiligd). Indien u gebruik maakt van Google Shopping, dan heeft u waarschijnlijk een feed geupload in het Google Merchant Center. Het is mogelijk om deze feed te gebruiken voor Bigshopper. Uiteraard kunt u ook een nieuwe feed maken en daarbij de bestemmingsURL’s voorzien van tagging (zodat u het verkeer vanaf Bigshopper kunt meten in bijvoorbeeld Google Analytics). In principe kan Bigshopper nagenoeg elke feed opbouw importeren, de voorkeur gaat uit naar een zo uitgebreid mogelijke feed die aan de Google Shopping feed specificaties voldoet (zie hiervoor https://support.google.com/merchants/answer/7052112?hl=en).

Bigshopper heeft een uitgebreid algoritme om soortgelijke producten te bundelen, om dit zo goed mogelijk te doen, adviseren wij om EAN op te nemen in de feed als variabele (binnen de Google Shopping feed heet deze variabele GTIN). Ook is het belangrijk dat “merk” als variabele wordt meegegeven. Een aantal variabelen zijn verplicht, het gaat daarbij om titel, prijs, afbeeldingsURL en bestemmingsURL.
 

Welke opzegtermijn hanteert Bigshopper?

Bigshopper hanteert op dit moment voor nieuwe klanten een korte opzegtermijn van één volledige kalendermaand. Dat betekent dat als u bijvoorbeeld op 20 januari opzegt, het contract t/m eind februari loopt.
 

Mijn Google Merchant Center is afgekeurd, wat moet ik doen?

Door over te stappen van Google CSS (of een ander CSS) naar Bigshopper CSS, verandert er niets aan het beleid van Google. Dat kan betekenen dat als u wilt adverteren met producten die niet aan de eisen van Google voldoen, dat deze producten worden afgekeurd. Het kan in sommige gevallen zelfs voorkomen dat uw volledige account wordt afgekeurd.

Er is één specifieke situatie als u werkt met een CSS van een prijsvergelijker, waarbij er wel sprake is van specifieke afkeur omdat u gebruik maakt van bijvoorbeeld Bigshopper CSS. Dat heeft te maken met het land dat u target. Als u een Google Merchant Center heeft dat aan Bigshopper Nederland is gekoppeld, kunt u alleen Nederland targeten. Wilt u ook Duitsland targeten vanuit dat account, dan worden de producten van dat land in uw Merchant Center afgekeurd. De reden hiervoor is dat onder elke advertentie een link van Bigshopper komt te staan (de link “Van Bigshopper”). Als een gebruiker in Google op die link klikt (dat kost u overigens niets), dan vereist Google dat die gebruiker het juiste aanbod in de juiste taal van het juiste land te zien krijgt. Daarom kunt u niet in een account dat aan Bigshopper Nederland is gekoppeld, een feed uploaden die getarget is op Duitsland. Bigshopper kan een nieuw Merchant Center voor u aanmaken voor Duitsland. Als Bigshopper CSS kunnen wij onbeperkt Merchant Center accounts aanmaken gericht op één domein. Dat is dus afwijkend ten opzichte van Google CSS (waar u slechts één account voor uw domeinnaam kunt verifieren én kunt claimen).

Mocht uw account of mochten specifieke producten afgekeurd zijn, kunt u contact opnemen met de helpdesk van Google Ads indien u hierover vragen heeft. Zij zijn op werkdagen tot 17 uur bereikbaar op 0800-0202736. Houd daarbij wel uw AdWords account ID en het Merchant Center account ID bij de hand.
 

Is het mogelijk om mijn domeinnaam in meerdere Google Merchant Centers accounts te claimen?

Ja, dat kan. Als u gebruik maakt van Google CSS, kunt u meerdere accounts verifieren met uw domeinnaam, maar u kunt slechts één account op uw domeinnaam claimen. Dat houdt in dat met Google CSS u slechts één Merchant Center actief kunt gebruiken om advertenties mee te serveren. Met elk ander CSS, dus ook met Bigshopper CSS, werkt het anders. Elke domeinnaam kan door een Google CSS Partner te allen tijde geverifieerd én geclaimd worden. Sterker nog: het is mogelijk om meerdere Google Merchant Center accounts te claimen als CSS Partner voor één domein. Dit is ook noodzakelijk in een aantal gevallen. Stel dat u een .com domeinnaam heeft met 3 verschillende talen (bijvoorbeeld Nederland, Duits en Frans). Dan dient u onder Bigshopper CSS 3 accounts te gebruiken voor dezelfde domeinnaam: één Merchant Center account voor Nederland, één voor Duitsland en één voor Frankrijk. Google vereist dit, omdat er onder de Shopping advertenties een link staat met “Van Bigshopper”, als een gebruiker in Google daarop klikt, gaat deze gebruiker naar de site van Bigshopper (en ziet daar gerelateerde artikelen). Google vereist dat die gebruiker in de juiste taal van het juiste land de gerelateerde producten te zien krijgt. Daarom moet elk land gekoppeld worden aan Bigshopper CSS in dat specifieke land.

Let op: indien u affiliate marketing inzet, is het dus ook mogelijk voor affiliates in uw programma om uw domeinnaam te verifieren en te claimen. Als u dat niet wilt, geef dit dan aan in de voorwaarden van uw affiliate programma. Bigshopper adverteert in geen enkel land en in geen enkele situatie met affiliate feeds in het Merchant Center. Andere CSS Partners doen dit wel, let hier op. Als u met Google CSS werkt, kunt u zien welke CSS Partner uw domein geclaimd heeft en mogelijk met uw producten (al dan niet als affiliate) adverteert. Als u dit wilt nagaan, kunt u inloggen in uw Merchant Center. Kies vervolgens voor “Shopping-advertenties” in het menu aan de linkerkant en selecteer vervolgens Configuratie. U ziet nu een dashboard met alle CSS'en die uw domeinnaam geclaimd hebben en mogelijk adverteren met uw producten. Indien u gebruik maakt van een CSS, bijvoorbeeld Bigshopper CSS, ziet u dit dashboard niet meer in uw Google Merchant Center. U kunt dan gratis een nieuw Google Merchant Center aanmaken (via Google CSS), waarbij u uw domeinnaam verifieert en claimt. Als u dit doet, verliest u niet uw claim van uw Merchant Center dat onder Bigshopper CSS valt (ondanks dat u wel een waarschuwing kunt krijgen). U kunt na het claimen in het Google CSS Merchant Center (dat verder niet actief hoeft te zijn) het dashboard zien met alle CSS Partners die mogelijk adverteren met uw producten.
 

In welke landen kan ik gebruik maken van Bigshopper CSS?

Op dit moment is het Google CSS programma alleen actief binnen Europa, gezien de boete die Google gehad heeft van de Europese Unie. Er zijn nu meer dan 20 landen waarin u het margevoordeel kunt krijgen via een CSS partner als Bigshopper. Het gaat om Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Spanje, Portugal, Italië, Griekenland, Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Polen, Tsjechië, Roemenië, Slowakije, Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden.
 

Waar worden de Shopping advertenties via Bigshopper CSS weergegeven?

Het Google CSS programma geldt alleen voor de advertenties die op algemene pagina’s met zoekresultaten worden weergegeven. Indien een gebruiker naar het tabblad “Shopping” gaat in Google, dan is Bigshopper niet zichtbaar als CSS partner. Die kliks gaan ook niet via Bigshopper CSS, maar via Google CSS. Dat geldt overigens voor alle CSS Partners. Het marge voordeel heeft alleen betrekking op alle Shopping kliks vanaf de normale zoekresultatenpagina’s van Google (en niet van andere onderdelen waarvoor de Shopping feed gebruiker wordt, zoals remarketing en het Google Shopping tabblad). CSS Partners moeten elk CSS account voorzien van een bij Google aan te vragen opt-in, zodat advertenties van CSS Partners ook zichtbaar zijn op alle andere Google producten (zoals remarketing, het Google Shopping tabblad, etc.). Let hier goed op bij het switchen van uw account, dat de CSS Partner die u kiest deze opt-ins voor elk land heeft aangevraagd. Bigshopper heeft alle opt-ins in alle landen geactiveerd. Hieronder valt ook de opt-in dat uw Google account specialist toegang behoudt tot uw Google Ads account (standaard verliest uw contactpersoon deze toegang, omdat een CSS Partner gezien wordt als concurrent van Google, waardoor Google medewerkers geen inzicht meer mogen hebben in die accounts).
 

Hoe weet ik welke CSS partners namens mij adverteren in Google Shopping?

Het is mogelijk om als CSS partner voor elk willekeurig domein een Google Merchant Center aan te maken die ook geverifieerd én geclaimed is. Dit lijkt onwaarschijnlijk, maar dat is wel de praktijk. Dit kunnen alleen Google CSS Partners, u kunt dit niet zelf met een Google Merchant Center die niet gekoppeld is aan een CSS Partner. Dan kunt u slechts één keer een domeinnaam in een Google Merchant Center claimen en gebruiken. Bij CSS Partners werkt dit anders. Het kan dus zijn dat een CSS Partner namens u Google Shopping inzet zonder dat u dit weet. Daarom heeft Google een dashboard, waar u kunt zien welke CSS Partner uw domeinnaam heeft geclaimed en mogelijk met uw producten (bijvoorbeeld vanuit een affiliate programma) adverteert.

Als u dit wilt nagaan indien u geen gebruik maakt van een CSS Partner, kunt u inloggen in uw Merchant Center. Kies vervolgens voor “Shopping-advertenties” in het menu aan de linkerkant en selecteer vervolgens Configuratie. U ziet nu een dashboard met alle CSS'en die uw domeinnaam geclaimd hebben en mogelijk adverteren met uw producten. Indien u gebruik maakt van een CSS, bijvoorbeeld Bigshopper CSS, ziet u dit dashboard niet meer in uw Google Merchant Center. U kunt dan gratis een nieuw Google Merchant Center aanmaken (via Google CSS), waarbij u uw domeinnaam verifieert en claimt. Als u dit doet, verliest u niet uw claim van uw Merchant Center dat onder Bigshopper CSS valt (ondanks dat u wel een waarschuwing kunt krijgen). U kunt na het claimen in het Google CSS Merchant Center (dat verder niet actief hoeft te zijn) het dashboard zien met alle CSS Partners die mogelijk adverteren met uw producten.

Mocht u niet willen dat één of meerdere CSS Partners uw domein hebben geclaimed en mogelijk adverteren met uw producten, dan kunt u deze Partners uitschakelen via dit dashboard. Google geeft aan dat de verwerking van een afmelding tot 24 uur in beslag kan nemen.
 

Is het beter om te adverteren in Google Shopping via een CSS Partner zoals Bigshopper?

De keuze is aan u, maar via een CSS Partner zoals Bigshopper gaat het volledige bod dat u instelt in Google Ads binnen uw Shopping campagne mee in de veiling. Gebruikt u geen CSS Partner, dan houdt Google 20% marge in op uw bod en gaat slechts 80% van uw bieding mee in de veiling. Concurrenten die gebruik maken van een veiling, bieden daardoor automatisch 25% hoger dan dat u dat doet (immers: als u beide 50 cent zou bieden in de veiling, houdt Google binnen uw Merchant Center 20% in. Er gaat dan nog maar 40 cent de veiling in. U dient dan 25% bij te bieden om net als uw concurrent die wel gebruik maakt van een CSS Partner, weer 50 cent te bieden). Mocht u nauwelijks kosten maken in Google Ads, dan is het voordeel niet groot en heeft het wellicht geen nut om de overstap te maken. Geeft u zo’n 250 euro of meer uit aan uw Google Shopping, dan loont het zeker om de overstap naar een CSS Partner te maken.
 

Behoud ik mijn Google contactpersonen nadat ik naar Bigshopper CSS switch?

Indien u één of meerdere contactpersonen van Google heeft toegewezen gekregen, behoudt u deze nadat u naar Bigshopper CSS switcht. Bigshopper heeft een opt-in document ondertekend, waarin wij toestemming geven dat Google toegang behoudt tot accounts die over gaan naar Bigshopper CSS. Let er op dat niet elke CSS dit geregeld heeft, waardoor het kan zijn dat u bij een andere CSS wellicht uw contactpersonen verliest. Vraag dit na bij de desbetreffende CSS. Bigshopper heeft dit wel geregeld voor alle landen.

Het kan zijn dat uw huidige contactpersoon bepaalde onderdelen (bijvoorbeeld beta’s) niet kan aanvragen, in dat geval kan dit via 2 vaste contactpersonen bij Google die Bigshopper toegewezen heeft gekregen.
 

Wat is de levertijd van producten op Bigshopper?

Bigshopper is een prijsvergelijker. Dit houdt in dat Bigshopper geen producten direct levert. Bent u op zoek naar de levertijd of andere informatie over een product, dan kunt u het beste doorklikken naar de leverancier naar keuze. Op die pagina vindt u wellicht de aanvullende informatie. Mocht dat niet het geval zijn, neem dan rechtstreeks contact op met de aangesloten webwinkel om actuele voorraadgegevens van producten op te vragen.
 

Ik maak gebruik van een Google MCA (Multi Client Account), heeft dit impact op het switchen naar Bigshopper CSS?

Indien u gebruik maakt van een Google MCA (Multi Client Account) dan betekent dit dat u één Google Merchant Center account heeft, waar meerdere subaccounts onder vallen. Google staat het niet toe dat een MCA onder Google CSS valt en subaccounts onder een ander CSS. Indien u meerdere landen inzet, is het niet mogelijk om uw MCA (het hoogste niveau) onder één Bigshopper CSS onder te brengen. Elke CSS (ook Bigshopper CSS) heeft per land een specifieke MCA waaronder accounts gelinkt moeten worden. Een MCA linken kan niet als onder het MCA meerdere accounts vallen die getarget zijn op verschillende landen. Google lost dit op door tijdens het switchen de accounts los te koppelen van uw MCA en daarna het account toe te kennen aan de MCA gebruiker, op die manier valt het account niet onder het MCA, maar heeft u wel toegang tot de subaccounts als u met uw inloggegevens inlogt. Het is sinds enkele jaren namelijk mogelijk om met één Google inlog meerdere accounts te beheren (één Google account kan toegang krijgen tot maximaal 100 Google Merchant Center accounts).
 

Welke gegevens kan Bigshopper CSS inzien als ik switch?

Voor het switchen naar Bigshopper CSS hebben wij nooit toegang nodig tot uw Google Ads account en ook niet tot uw data. In de meeste gevallen (90% van de gevallen) kunnen wij uw account switchen middels een account associatie switch. Uw huidige Merchant Center wordt dan omgezet naar Bigshopper CSS. Bigshopper heeft dan geen toegang to uw account (ook niet tot uw Merchant Center). Belangrijk: Bigshopper werkt me veel partners, om te voorkomen dat wij data kunnen inzien van eventuele klanten of klanten van partners, hebben wij schriftelijk bij Google aangegeven dat wij geen toegang mogen hebben tot accounts en/of data! Let hier op bij het kiezen van een CSS Partner, mogelijk heeft niet elke CSS Partner dit aangegeven (en dan wel inzicht in uw data!). Indien er nieuwe accounts aangemaakt worden door Bigshopper (bijvoorbeeld omdat u één .com domein heeft en bij het switchen elk land moet targeten vanuit een specifiek account), dan heeft Bigshopper toegang tot uw Merchant Center. Alleen de data die daar zichtbaar is, is dan voor ons toegankelijk. Mocht u dit niet willen, is het mogelijk om zelf nieuwe Google CSS accounts aan te maken en deze te switchen naar Bigshopper.
 

Welke impact kan ik verwachten in mijn account als ik switch naar Bigshopper CSS?

De te verwachten impact hangt van verschillende factoren af. Allereerst gaat na de switch 100% van uw bod in uw Google Shopping campagnes binnen Google Ads mee in de veiling. Dat is als u nog bij Google CSS zit slechts 80%. Met het behoud van uw bestaande biedingen, gaat er dus een 25% hogere bieding de veiling in.

U kunt uw biedingen met 20% verlagen om kosten te besparen. In de praktijk zien we dat de meeste klanten kiezen voor het behoud van de bestaande biedingen, om een hoger vertoningsaandeel te bereiken. Let erop dat dit niet altijd positief uitpakt: heeft u zeer generieke campagnes, dan betekent een hoger vertoningsaandeel dat u vaker zichtbaar bent. Dat kan extra kosten met zich meebrengen en hoeft niet altijd direct voor meer omzet te zorgen. Houd uw campagnes daarom goed in de gaten en stuur bij waar nodig. In veel gevallen zien wij een hoger vertoningsaandeel, waardoor u beter zichtbaar bent en met dezelfde biedingen meer volume meepakt.

Er is een aantal uitzonderingen. Mocht u gebruik maken van smart bidding (bijv. Target ROAS), dan gaat bij een switch (zowel een switch van Google naar Bigshopper of andersom) de leerperiode opnieuw van start. Dat kan ervoor zorgen dat uw campagnes in het begin slechter presteren, omdat ze een balans moeten vinden in de nieuwe situatie. Een andere uitzondering doet zich voor in een markt met heel weinig concurrentie. U zult dan minder verschil merken. U ben dan wellicht overal zichtbaar, zonder dat er veel concurrentie is. De impact is dan minder groot (bijbieden zou in dat geval ook geen grote impact hebben).

De beste metric om uw resultaten na de switch te monitoren is vertoningsaandeel, maar dit kan alsnog een vertekend beeld geven. Immers: als u meer biedt, gaat u de veiling in binnen de Shopping campagnes met meer woorden (zoekwoorden waarop u wellicht nu niet eens zichtbaar bent). Het kan zijn dat de zichtbaarheid op deze nieuwe woorden beperkt is, waardoor ook de metric vertoningsaandeel een vertekend beeld kan geven. Mocht u op dezelfde woorden zichtbaar blijven, is vertoningsaandeel wel de beste metric om de verandering te zien.
 

Wat is het verschil tussen Bigshopper CSS en andere CSS Partners?

Bigshopper heeft een groot aantal voordelen ten opzichte van andere CSS Partners (zie ook de vraag: “Waarom Bigshopper CSS?”). Elke CSS Partner heeft een andere werkwijze en een ander business model. Vraag bij de desbetreffende CSS Partner na welk model zij hanteren en maak op basis daarvan een keuze.
 

Kan ik adverteren via verschillende CSS Partners?

Het is mogelijk om tegelijkertijd met meerdere CSS Partners te werken. Google geeft aan dat het altijd zal proberen slechts één keer eenzelfde product per zoekopdracht weer te geven van één adverteerder. Google geeft wel aan dat in zeldzame gevallen (waarbij Google niet kan zien dat het om hetzelfde product van dezelfde aanbieder gaat), er mogelijk 2x eenzelfde product van eenzelfde adverteerder via verschillende CSS Partners wordt vertoond. Google geeft tevens aan dat als meerdere CSS Partners ingezet worden, dit niet nadelig zal zijn voor de CPC, aangezien dezelfde adverteerder niet met zichzelf kan concurreren in de veiling. Wij adviseren om slechts één CSS Partner in te zetten. Er zijn verschillende CSS Partners die aanbieden om uw campagnes (soms performance based) in te zetten. Zij kopen dan in op dezelfde veiling als dat u doet, dus er onstaat concurrentie tussen beide: of u bent zichtbaar, of de CSS Partner die namens u adverteert. Ondanks dat dit de CPC niet opdrijft, zorgt het er wel voor dat het account met het hoogste bod zichtbaar is (alle overige factoren gelijk gelaten), waardoor u met uw eigen account niet meer volledig zichtbaar bent. Wij adviseren daarom om uw Google Ads in eigen beheer te houden en te kiezen voor één CSS Partner.
 

Hoe kan ik terug switchen naar Google CSS of naar een andere CSS Partner?

Mocht u terug willen switchen naar Google of naar een andere CSS, dan is dit mogelijk. U heeft bij Bigshopper in de meeste gevallen een opzegtermijn van één maand. Dat betekent dat u nog één volle kalendermaand vast zit aan uw contract bij Bigshopper. U mag voor het einde van het contract terug switchen of switchen naar een andere CSS Partner als u dit wilt. Switches vinden wekelijks plaats op woensdag. Om terug naar Google CSS te switchen (of naar een andere Partner) hebben wij een consent mail nodig, waarin u aangeeft terug te willen switchen. Neem contact op met het support team van Bigshopper om de juiste consent mail te ontvangen, als u die regel tekst naar ons terugstuurt, kunnen wij uw verzoek indienen bij Google.
 

Is het mogelijk om met een affiliate feed op Bigshopper zichtbaar te worden?

Dat is niet mogelijk. Bigshopper werkt o.a. in Nederland in geen enkel geval met affiliate feeds om het model eerlijk en transparant te houden. Wij willen dat verkeer dat binnenkomt naar onze betalende klanten gaat en niet dat wij dat verkeer doorsturen naar concurrenten op basis van affiliate marketing. Dit gebeurt wel bij andere CSS Partners, maar doen wij niet. Alleen in landen waar te weinig klanten zijn aangesloten (bijv. nieuwe landen waarin Google Shopping in 2019 is gelanceerd, zoals Griekenland, Roemenië, Finland, etc.) wordt er gebruik gemaakt van enkele affiliate feeds om aan de eisen van het Google CSS Partner programma te voldoen (die eis houdt onder andere in dat in elk land minimaal 50 shops vergeleken worden). Indien er voldoende betalende klanten zijn in deze landen, zullen de affiliate feeds verwijderd worden. Voor landen zoals Nederland, Duitsland, België, etc. worden geen affiliate feeds ingezet.
 

Wat houdt Premium Google CSS Partner in?

Er zijn meerdere type CSS Partners. Allereerst is er de “Active CSS”, dit is een CSS die niet aan de strenge eisen van Google voldoet en daarom geen Google CSS Partner is. Ondersteuning bij deze “Active CSS”-en is minimaal. Daarnaast is er een CSS Partner: deze voldoet aan de minimale Partner eisen van Google: er is sprake van Google Ads gecertificeerde medewerkers (zowel Google Fundamentals als Google Shopping examen moet behaald zijn), er moeten minimaal 100 klanten gebruik maken van Google CSS en er zijn eisen met betrekking tot de prijsvergelijkingswebsite (minimaal 50 aangesloten klanten, specifieke vereisten qua zoekfunctie en filterfuncties, etc.). Een Google CSS Premium Partner voldoet aan nog strengere eisen en heeft minimaal 500 klanten aangesloten. Het gaat dan niet alleen om 500 klanten die zichtbaar zijn op de prijsvergelijkingswebsite, het gaat om 500 klanten die minimaal geswitched zijn binnen Google Shopping (met een Merchant Center switch). Bigshopper voldoet aan alle strenge eisen en is sinds augustus 2018 Premium Partner. Het voordeel van een Premium Partner ten opzichte van een normale Partner is dat er extra support is en dat Premium Partners ook voor specifieke workshops worden uitgenodigd. Mocht u de verschillen willen nalezen, dan kan dit op de Google CSS Partners pagina: https://comparisonshoppingpartners.withgoogle.com/become_a_partner/
 

Hoe kan ik starten bij Bigshopper CSS en hoe lang duurt dit proces?

Starten is eenvoudig. Neem contact met ons op en wij sturen u een opdrachtbevestiging. Als deze is ondertekend, hebben wij nog een feed nodig (met daarin alle producten die wij kunnen inladen op Bigshopper) en tot slot nog een consent mail. Dit is een kort mailtje waarin u aangeeft beheerder te zijn van het Merchant Center, in de mail staat ook het ID van uw Google Merchant Center en dat u toegang verleent om het account naar Bigshopper CSS te switchen. Eén keer per week op woensdag worden alle switches doorgevoerd. Indien u snel wilt starten, hou dan rekening dat u vóór woensdag ons de benodigde gegevens aanlevert. Wilt u alleen gebruik maken van Bigshopper zonder CSS, dan hebben we alleen een opdrachtbevestiging en een feed nodig.
 

Hoe sluit ik als online marketing bureau of ZZP-er mijn klanten aan bij Bigshopper CSS?

Bent u ZZP-er, online marketing bureau, webbouwer of andere organisatie die meerdere klanten onder wil brengen bij Bigshopper CSS, dan werken wij met een partnermodel. Bekijk ook onze partnerpagina voor meer informatie en aangesloten partners. Mocht u interesse hebben, adviseren wij u om contact op te nemen met ons Bigshopper support team (dit kan via de partnerpagina, maar ook via de contactpagina).
 

Kan Bigshopper mijn Google Ads/Google Shopping campagnes beheren?

Nee, Bigshopper beheert geen Google Ads campagnes voor klanten. Ook adverteert Bigshopper niet namens klanten via bijvoorbeeld affiliate marketing. Mocht u uw Google Ads campagnes willen uitbesteden aan een online marketing bureau, raden wij u aan contact op te nemen met één van onze partners op de partnerpagina.

Bigshopper zet wel Google Comparison Listing Ads in. Dit zijn advertenties die alleen ingezet kunnen en mogen worden door vergelijkers. Daarbij streeft Bigshopper naar volledige zichtbaarheid. Deze zichtbaarheid zit inbegrepen in uw maandelijkse kosten. Meer informatie over Comparison Listing Ads is te vinden op https://support.google.com/google-ads/answer/9262823?hl=en-GB
 

Wat zijn Comparison Listing Ads en kan ik deze ook inzetten?

Comparison Listing Ads is een nieuw advertentieformaat van Google Ads, dat alleen ingezet kan worden door CSS Partners (prijsvergelijkers). Dit zijn advertenties die op een extra tabblad zichtbaar zijn naast de normale Google Shopping advertenties (zie voor een voorbeeld en meer uitleg: https://support.google.com/google-ads/answer/9262823?hl=en-GB). Omdat u deze advertenties niet zelf in kunt zetten, zet Bigshopper deze advertenties in. Wij streven naar een optimale zichtbaarheid. Dat betekent een hoog vertoningsaandeel én geen uitsluitingszoekwoorden. Deze betaalde zichtbaarheid brengt geen extra kosten voor u met zich mee, dit is inbegrepen in uw maandelijkse fee. Bigshopper zet Comparison Listing Ads in alle landen waar dit mogelijk is in voor een optimale dekking.
 

Wat zijn de kosten om een webshop aan te sluiten bij het Bigshopper CSS?

De kosten van Bigshopper CSS zijn afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het aantal landen waarin u adverteert. Neem contact op met Bigshopper om een voorstel op maat te ontvangen. U kunt contact opnemen door onderaan deze pagina op “Contact” te klikken en het formulier op die pagina in te vullen.
 

Hoe neem ik contact op met Bigshopper?

Mocht uw vraag niet beantwoord zijn op deze pagina of wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op via de contactpagina. U kunt ons zowel telefonisch als per mail bereiken.

Bigshopper Copyright © 2019