3M prijzen vergelijken
De geschiedenis van de M, M & M Company
In 1902 begonnen vijf zakenmannen uit de Amerikaanse staat Minnesota een mijnbouwbedrijfje en noemden het de Minnesota Mining & Manufacturing Company. Ze richtten zich op de winning van het mineraal korund, een harde steensoort die gebruikt wordt bij de productie van schuurpapier. Al snel besloot het bedrijf in een eigen fabriek schuurpapier te gaan maken. Het productaanbod werd uitgebreid met diverse soorten tape, die onder de nieuwe merknaam Scotch op de markt werden gebracht. Door goede contacten bij grote industriële bedrijven kon 3M steeds snel inspelen op de vraag naar nieuwe producten, bijvoorbeeld waterbestendig schuurpapier voor de bouw en geluiddempende materialen voor de auto-industrie. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog steeg de industriële productie in Amerika tot ongekende hoogte en breidde 3M sterk uit om aan de enorme vraag te kunnen voldoen. In vergelijk met de concurrentie bleek de geleverde kwaliteit zo goed dat het bedrijf de ene na de andere prestigieuze award kreeg, waaronder die voor ‘een van de beste vijf bedrijven van Amerika’. Vanaf de jaren 70 maakte het concern furore met cassettebandjes en videobanden.
Het toevallige succes van 3M’s Post-it
In 1968 mislukte bij 3M een test van superlijm. Het plaksel kleefde goed maar je kon de twee gelijmde delen gemakkelijk weer lostrekken. Het zou nog ruim tien jaar duren tot de ontwikkelingsafdeling dit ‘mislukte’ product op een geel stukje papier besloot aan te brengen. De Post-it was geboren en zou, in vele varianten, uitgroeien tot een van de grootste successen ooit voor het bedrijf.