De Duitse multinational Henkel lanceerde in 1966 een product voor Duitse consumenten die in die tijd geleidelijk overstapten van eenvoudige wasmachines met een kuip naar moderne wasautomaten. Het ging om een nieuw wasmiddel dat zowel in de oude als in de nieuwe apparaten gebruikt kon worden voor de witte was. Een marketingmanager bij Henkel verzon de naam ‘Weisser Riese’ om te benadrukken dat, in vergelijk met de concurrentie, hier sprake was van een veel groter en beter product. De verkoopafdeling voor de Nederlandse markt zag er ook wel wat in en besloot het product hier als ‘Witte Reus’ in de supermarkt te gaan verkopen. Al snel volgde een variant zonder bleekmiddel voor de gekleurde was (“Bonte Reus verwijdert probleemloos vuil en vlekken uit uw bonte was”). Vanaf 1989 voegde de fabrikant diverse vloeibare varianten toe aan het assortiment.
In vergelijk met de reclames van andere merken kon Witte Reus altijd gemakkelijk opvallen door naar de merknaam te verwijzen met iets ‘reusachtigs’. Aanvankelijk was dat een getekende reus, maar in de jaren 80 pakte het merk groot uit met een tv-reclame waarin een gigantische wasmachine een nog veel groter laken schoonwaste dat vervolgens met een helikopter werd opgehesen om het in de zon te laten drogen. Deskundigen uit de reclamewereld beschouwen deze commercial als een van de meest effectieve STER-spotjes ooit voor een wasmiddel.
Dit merk is sterk vertegenwoordigd in deze categorieën: Huis en tuin, Huishoudelijke benodigdheden, Schoonmaakmiddelen voor het huishouden, Schoonmaakmiddelen voor in huis, Wasbenodigdheden, Gezondheid en persoonlijke verzorging, Fitness en voeding, Gezondheidszorg, Vitaminen en supplementen