Ruim 60% van webwinkels in Google Shopping loopt mogelijk miljoenen mis

Volgens een recent grootschalig onderzoek van The Financial Times speelt Google, desondanks een forse boete, nog steeds een grote rol binnen Google Shopping. Om dit tegen te gaan, kun je als webwinkel een CSS partner inschakelen. Ondanks het margevoordeel van 20% per CPC-bod waarvan webwinkels profiteren bij een Google CSS partner, zijn maar liefst 62% van alle webwinkels in Google Shopping niet aangesloten bij een Google CSS partner. Veel webwinkels lopen daarom mogelijk miljoenen mis.

Minderheid webwinkels overgestapt naar CSS Partner

In de zoektocht naar producten in Google Shopping zien consumenten sinds 2017 niet alleen meer de resultaten van Google’s prijsvergelijker. Naar aanleiding van een uitspraak (en forse boete) van de Europese Commissie heeft Google het Comparison Shopping Service (CSS) opgezet. Webwinkels kunnen overstappen van Google en zich aansluiten bij een CSS partner. De CSS partner koopt dan voor de webwinkel advertenties in die bovenaan de pagina met zoekresultaten verschijnen.

Sinds 2017 hebben vele webwinkels zich al bij een CSS partner aangesloten. Toch maakt de meerderheid nog altijd geen gebruik van de voordelen van een CSS programma. Uit onderzoek van prijsvergelijker Bigshopper blijkt namelijk dat slechts 38% van de Nederlandse webwinkels die in Google Shopping adverteren bij een CSS partner is aangesloten. Dit betekent dat 62% van deze webwinkels teveel betaalt voor de advertenties!

Dit is gebleken uit een analyse van ruim 30.000 zoekopdrachten van Bigshopper. Hieruit kwam naar voren dat van de 7376 webwinkels die Google Shopping inzetten er 4600 zijn aangesloten bij Google CSS.

Voordelen overstappen naar een CSS Partner

Het grote voordeel van advertenties via een CSS partner is dat er 20% korting wordt gegeven in vergelijking met advertenties via Google CSS. Hoe werkt die korting?

Voor elke zoekopdracht naar een product in Google Shopping vindt achter de schermen een razendsnelle veiling plaats voor de advertenties die bij de zoekresultaten verschijnen. Het bod van Google Shopping is daarbij minder waard dan een bod van een CSS partner. Voor elke euro die via Google CSS wordt ingezet, gaat maar € 0,80 daadwerkelijk de veiling in. Het bod van een CSS partner telt voor 100% mee.

In een versimpeld voorbeeld met gelijkwaardige advertenties waar Google Shopping €0,40 en de CSS partner €0,33 biedt, is het de CSS partner die de veiling wint. Oftewel, de advertentie van de CSS partner wordt, ondanks een lager bod, getoond.

De webwinkel krijgt door over te stappen van Google CSS naar een CSS partner dus voor hetzelfde budget een hogere Return On Investment (ROI): meer advertentie-kliks en meer conversies.