Vergelijk en vind de beste prijs

Onderzoek: de evolutie van online shoppers

De wereld van e-commerce zit vol trends en ontwikkelingen. Webwinkels zijn door de jaren heen sterk veranderd. Maar in hoeverre zijn online shoppers veranderd de afgelopen jaren?

In dit onderzoek analyseren we het online koopgedrag van consumenten van 12 jaar of ouder over de jaren 2012-2019, gebaseerd op bestaande gegevens van Het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Het onderzoek biedt nieuwe inzichten die jou als ondernemer kunnen helpen bij het ontwikkelen van jouw online strategie.

Geslacht

Ten opzichte van 2012 is het aantal aankopen dat mannen deden gestegen in 2019. In 2012 hadden 66,4% van de mannen minstens één aankoop online gedaan. In 2019 lag dit percentage op 81,9%. Als we dit vergelijken met de vrouwen, zien we hier een klein verschil. In 2012 hadden 61,7% van de vrouwen minstens één aankoop online gedaan. Dit percentage lag in 2019 op 77%.

Zowel bij de mannen als bij de vrouwen zijn er flink wat online shoppers bijgekomen. De stijgingen zijn bijna gelijk aan elkaar. Zo zijn er 15,5% aan mannelijke online shoppers bijgekomen tegenover 15,3% aan vrouwelijke online shoppers.

Leeftijd:

Om de leeftijd van consumenten in kaart te brengen, delen we hen op in zeven verschillende leeftijdsgroepen:

In de onderstaande tabel zijn de stijgingen tussen 2012 en 2019 per leeftijdsgroep te zien. Elke leeftijdsgroep heeft er de afgelopen zeven jaar meer online shoppers bij gekregen. Opvallend is dat vooral bij de oudere leeftijdsgroepen flink meer consumenten online zijn gaan shoppen.

De top 3 grootst groeiende leeftijdscategorieën die online shoppen zijn consumenten in de leeftijdsgroepen van: tussen de 55 en 65 jaar, tussen de 65 en 75 jaar en 75 jaar of ouder.

Leeftijdsgroep Procentueel verschil 2012-2019
totaal online aankopen privé
18 tot 25 jaar + 7,9%
25 tot 35 jaar + 9,1%
35 tot 45 jaar + 8,1%
45 tot 55 jaar + 16,6 %
55 tot 65 jaar + 25,5%
65 tot 75 jaar + 26,1%
75 jaar of ouder + 20,2%
Type aankopen in de leeftijd van 65 tot 75 jaar

Gezien het feit dat de groep consumenten tussen de 65 en 75 jaar het sterkst aan het groeien is, gaan we deze groep verder onderzoeken.

Zo kijken we naar het type aankopen van deze groep. Zijn er producten die in 2019 meer worden gekocht dan in 2012?

Wat we kunnen concluderen uit de onderstaande tabel is dat de populariteit van bijna elke productgroep is gestegen. Enkel de categorie van films en muziek is gedaald met -1,1%. Medicinale aankopen zijn dan weer met 7,2% gestegen. Ook stegen aanschaffen van boeken, tijdschriften en kranten zijn relatief matig met een verandering van 8,2%. De kleinste stijging viel in de categorie digitaal lesmateriaal.

Deze stijgingen zijn slechts kleine veranderingen tegenover bijvoorbeeld de stijging binnen de financiële producten of diensten sector. In deze groep zien we een stijging van maar liefst 23,5%. Ook zijn de aankopen van kleding en sportartikelen met 21,3% flink omhoog gegaan. Tot slot zijn ook de aankopen van reizen en accommodaties in deze leeftijdsgroep met een verandering van 17,9% sterk gestegen.

Soort aankopen Procentueel verschil 2012-2019
leeftijd 65 tot 75 jaar
Levensmiddelen, cosmetica en schoonmaak + 12,2%
Medicijnen + 7,2%
Kleding of sport artikelen + 21,3%
Digitale studie- of leermaterialen + 1,7%
Film, muziek - 1,1%
Boeken, tijdschriften en kranten + 8,2%
Telecommunicatiediensten + 10,4%
Soft-/ hardware en elektronische benodigdheden + 8,5%
Huishoudelijke goederen en apparaten + 16%
Reizen en accommodaties + 17,9%
Financiële producten of diensten + 23,5%
Kaartjes voor evenementen + 16,4%
Andere aankopen + 7,9%
Type aankopen in het algemeen

Uiteraard is het ook interessant om te kijken naar de veranderingen in de soorten aankopen in het algemeen. In de onderstaande tabel zie je de procentuele veranderingen in de soorten aankopen tussen 2012 en 2019.

De drie grootste stijgers zijn de categorieën: kleding of sportartikelen (23,8%), levensmiddelen, cosmetica en schoonmaak (24%) en financiële producten of diensten (31,7%).

Soort aankoop Procentuele verschil 2012-2019
Levensmiddelen, cosmetica en schoonmaak + 24%
Medicijnen + 6.6%
Kleding of sport artikelen + 23,8%
Digitale studie- of leermaterialen + 9%
Film, muziek + 2,5%
Boeken, tijdschriften en kranten + 8%
Telecommunicatiediensten + 12,9%
Soft-/ hardware en elektronische benodigdheden + 17,4%
Huishoudelijke goederen en apparaten + 21,7%
Reizen en accommodaties + 17,5%
Financiële producten of diensten + 31,7%
Kaartjes voor evenementen + 21,9%
Andere aankopen + 17,1%
Ontwikkelingsmogelijkheden voor webshops

Al deze cijfers zijn voornamelijk interessant omdat ze een opmars laten zien van 55-plussers op de online markt. Dit biedt mogelijkheden voor jou als ondernemer. Door slim in te spelen op wat deze kopers belangrijk vinden, kun je dus een hoger conversieratio realiseren.

Volgens een onderzoek van platform voor klantgerichtheid CustomerTalk (2016) vinden senioren allereerst betrouwbaarheid erg belangrijk. Vooral reviews scoren goed. Maar liefst 91% van de 55-plussers leest deze namelijk tijdens het online shoppen. Ten tweede zijn eerdere prettige winkelervaringen bij eenzelfde winkel van belang. Zowel online als offline. Als derde is de bereikbaarheid van de webshop een cruciaal punt. Denk er daarbij aan dat ouderen vaker een pc of laptop gebruiken dan een smartphone. Als laatste geven zij voorkeur aan websites met een eenvoudig betaalproces. Dat betekent meerdere betaalopties die duidelijk uitgelegd zijn. Ook achteraf betalen moet daarbij niet ontbreken

Conclusie

We kunnen concluderen dat de verschillen tussen man en vrouw in totaal aantal online aankopen niet erg groot zijn. Het aantal mannen dat online minstens één aankoop had gedaan in 2019 is met 15,5% gestegen ten opzichte van 2012. Bij vrouwen lag deze stijging op 15,3%.

Bij de leefdtijfdscategorieën zien we wel een behoorlijk verschil ontstaan. Zo zien we dat vooral consumenten vanaf 55 jaar in 2019 flink meer online aankopen doen dan in 2012. Met name binnen de leeftijdsgroep van 65- tot 75-jarigen zijn er meer online shoppers bijgekomen.

Daarnaast zijn deze consumenten ook vaker online gaan investeren in financiële producten of diensten, reizen en accommodaties.

Over het algemeen zijn veel productgroepen flink gestegen in het aantal aankopen. Met als grootste stijger de financiële producten of diensten. Maar ook kaartjes voor evenementen, reizen en accommodaties, huishoudelijke goederen en apparaten, kleding of sportartikelen en levensmiddelen, cosmetica en schoonmaakartikelen werden in 2019 flink meer online verkocht dan in 2012.

Als ondernemer is het van belang dat jouw webwinkel aansluit op je bezoekers. Zit jouw webwinkel in de branche waarin steeds meer ouderen aankopen doen? Controleer of jouw webwinkel aansluit op de wensen en behoeften van deze doelgroep, om zodoende het conversieratio onder deze doelgroep te optimaliseren.

Discussie

Het is een interessante ontwikkeling dat ouderen steeds meer online shoppen. Wat dit onderzoek niet meeneemt, is waarom deze trend zich voordoet. Zou het kunnen dat ouderen steeds vitaler worden en dat dit daarmee te maken heeft? Dit zou bijvoorbeeld de stijging in het aantal online aankopen van sportartikelen kunnen verklaren. Een eventueel vervolgonderzoek zou dit moeten uitwijzen.

Dit onderzoek is gebaseerd op cijfers van het CBS.nl, bekijk hier het onderzoek.