Dit zijn belangrijke technische ranking factoren

Er zijn verschillende ranking factoren die worden gebruikt bij zoekmachineoptimalisatie. Er wordt bijvoorbeeld geschat dat Google op basis van meer dan 200 ranking factoren een website beoordeelt. Het complete algoritme van Google is niet bekend, maar door de jaren zijn er wel enkele van deze factoren bevestigd. Snelheid en veiligheid zijn in ieder geval belangrijke factoren waarmee de ranking van websites in zoekmachines bepaald kan worden. Deze worden dan ook besproken in dit artikel, net als enkele andere veelvoorkomende ranking factoren.

Veiligheid door een SSL-certificaat

SSL staat voor Secure Socket Layer. Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat er een beveiligde laag zit tussen de website en de gebruikers. Op deze manier blijft de toestroom van informatie tussen de verzender en de ontvanger en ontvangt alleen de desbetreffende website persoonlijke informatie en geen andere partijen. Met een SSL-certificaat wordt dus voorkomen dat gegevens terechtkomen bij buitenstaanders. Een SSL-certificaat heeft als gevolg dat in een url ‘http’ in ‘https’ verandert. Google bevestigde in 2014 dat dit een rankingsfactor is. De veiligheid is dus van belang bij de ranking.

De laadsnelheid

Ook de snelheid waarop een website wordt geladen is een belangrijke rankingsfactor. Google gaf al in 2010 aan dat snelheid tot het algoritme behoorde. Zoekmachines zijn er dus op gericht om gebruikers van een aangename ervaring te voorzien. Langzaam ladende websites leiden tot ontevreden gebruikers. Langzame websites doen het dan ook vaak minder goed in de zoekmachines. Hierdoor wordt tevens veel organisch verkeer misgelopen. De snelheid van een website is dus bepalend voor de positie in de zoekresultaten. Afbeeldingen, plugins, redirects en Google AMP zijn enkele factoren die verband houden met de laadtijd van een website.

Indexatie en XML-sitemaps

Een pagina moet eerst worden opgenomen in de database van Google, voordat deze zichtbaar kan worden in de zoekresultaten. Dat proces wordt indexatie. Bij deze indexatie is de XML-sitemap van belang. Deze map is vergelijkbaar met een inhoudsopgave van bijvoorbeeld een boek. Door een XML-sitemap kunnen zoekmachines de inhoud van een site snel indexeren. Zoekmachines kunnen op deze manier herkennen hoe de websites precies is opgebouwd en welke pagina’s er bestaan. Zoekmachines zoeken standaard naar dit bestand in de hoofdmap van een website. De aanwezigheid van een dergelijke map is dus van belang bij de zichtbaarheid in zoekmachines.

Robots.txt

Wanneer je een robtots.txt bestand instelt, geef je zoekmachines opdrachtenvoor het al dan niet scannen, ofwel crawlen, van een website. In een robots.txt kan aangegeven worden welke onderdelen van een site wel of niet geïndexeerd mogen worden. Dat kan bijvoorbeeld nuttig zijn bij tijdelijke onderdelen van een site. Wanneer ditbestand afwezig is, nemen crawlers aan dat de hele website gescand mag worden.

Mobielvriendelijkheid

Ook de mobiele versie van een site wordt beoordeeld voor de ranking. Tegenwoordig vinden de meeste zoekopdrachten plaats via een mobiele telefoonof tablet. Google kondigde al aan dat mobielvriendelijke sites voorrang in demobiele zoekresultaten krijgen. Het is dus voor de ranking van belang om ervoor te zorgen dat een website ook via een mobiel goed te gebruiken is. Het is bijvoorbeeld goed om te onderzoeken of bezoekers op de mobiele site even snel en duidelijk kunnen navigeren dan op de versie op de computer. Via deze test van Google is te onderzoeken hoe mobielvriendelijk een website is volgens Google.

Backlinks

Tot slot zijn backlinks een factor van de ranking. Backlinks zijn links die van een andere sites komen en door middel van een hyperlink naar een andere website verwijzen. Zoekmachines beschouwen een backlink als een aanbeveling naar de desbetreffende site. Hoe meer nuttige en kwalitatief hoogwaardige backlinks naar een website verwijzen, hoe positiever.